**** Aguanta (250m, 6c), Rentisclera de la Maçana, Camarasa

Dimecres, 21 de febrer i divendres, 29 de març de 2024

Hi ha bavareses que marquen la diferència, la de l'Aguanta n'és una. Des de l'embassament de Camarasa sorprèn l'enganyosa fragilitat de la seva línia. Després d'un parell d'incursions a la Rentisclera de la Massana venim amb part dels deures fets. Coneixem la sintonia ben estructurada de les vies veïnes, però en l'Aguanta l'ona és una altra, aquí s'expressa el veritable caràcter de la paret, el que mossega.

Tornem al terreny d'aventura on el millor company és un bon joc de friends. La línia no es conforma amb murs grisos de tacte excepcional, sinó que va un pas més enllà i deixa que les fissures mostrin la seva excel·lència. El resultat és increïble. Escalada sostinguda, atlètica, dura, però d'una lògica tan visual que resulta única. Se'ns dubte, la bavaresa de la quarta tirada és l'estrella de la via, encara no entenc per quin estrany sortilegi creua sostres amb tanta seguretat.

La resta del traçat, però li va a la par, tremendament aeri, acumula bellesa i neguit. Tot i així aquest entorn rústec, de terra aspra i horitzó extens m'aporta la calma que fa de contrapunt. Magnífica jornada la d'avui, de les que deixen sensacions que duren dies. A l'Electric Ladyland li ha sortit competència.

Notes d’interès vertical: Aguanta (ressenya original), encara hi ha qui sap veure més enllà de l’aspecte genèric de la paret i crear una via on la tàpia exhibeixi el seu potencial. Recorregut sinuós que no obstant amaga una lògica que converteix els llargs en extraordinaris. Imprescindible pels amants de les fissures.

- Un diamant en brut obert l’any 2020 i polit lo just per Montse Betorz, Albert Salvadó i Emili López. - - Concebuda com a clàssica moderna es troba semi-equipada amb bolts i ponts de roca. Les expansions són les justes per mantenir el tarannà tradicional de la via i treure el màxim partit de les fissures. Reunions equipades (dos bolts), excepte la R8 (arbre). Tant la R7 (un bolt i un pont de roca) com la R9 (un bolt) s’han de reforçar.

- De material necessitem setze cintes, tricams, joc de tòtems/friends (de tòtem negre a C3) i doblar del C0.75 a C2.
- Bona roca, calcari que permet el toc d’escalada tradicional i que destaca per les possibilitats que ens brinda. Al llarg de la via trobem des de magnífiques plaques de cantells roms fins a fissures on s’amplia el ventall de la tècnica i fan clàssica la línia. En general s’alternen murs compactes i d’adherència magistral amb fissures rotundes, ben definides i sanejades a consciència per gaudir-les. Cal parar atenció tan sols a trams puntuals de llastres i líquens.

- Grau correcte dins els cànons tradicionals, el plus d’intensitat li dóna la netedat dels llargs i la dificultat mantinguda (6a+ oblig).
- Compromís mitjà, en general on no hi ha expansions les possibilitats d’equipar són bones i al llarg de la via hi han vàries opcions d’abandonament. La primera part de la via és rapelable i després del cinquè llarg es pot sortir caminant flanquejant per la feixa en diagonal ascendent a la dreta.
- Orientació sud, sud-oest, vessant obert al sol, bona via d’hivern.

- Traçat que sobre la ressenya pot semblar regirat, però a la que et poses en matèria resulta d’una lògica i encert total (foto blog lo GalldePonent). Escalada variada, que imposa i engresca per igual, cada llarg no fa més que sumar interès al recorregut. Per arribar al primer bolt cal trepar a un arbre (més senzill del que aparenta) i un cop enfilats a l’esperó flanquejar decidits a dreta fins trobar la línia de bolts que ens guiarà amunt per una fantàstica placa de franges horitzontals. Aquest primer llarg fa més dels trenta metres que marca la ressenya, R1 enfilada a la dreta abans d’una curiosa canal que interromp la paret.

El segon llarg comença amb una travessa fina i quan l’acabes toca rumiar per on encarar la placa. Canvi de reunió, travessem la feixa i anem a buscar un diedre inclinat situat al tombar de la paret, damunt seu ja veiem l’esplèndida fissura i els sostres del llarg estrella de la via. Tercera tirada, bonica i clàssica, diedre senzill.

Quart llarg excepcional, una única i interminable bavaresa gairebé neta perquè res no destorbi l’elegància de la línia. Cinquè llarg, arrencada emocionant per una placa de cantells rotunds, però roms i tot seguit un diedre dels que fa treballar. R5 en una vira, per continuar escalant cal baixar cap a l’esquerra per una feixa diagonal que ens deixa al peu del següent tram de paret.

Una fissura taronja amb forma d’arc protegida amb bolts i un pont de roca a l’inici defineix el sisè llarg, el més obligat de la via. La fissura, ampla i sorrenca resulta de mal equipar, haurem d’escalar-la en bavaresa, però també treballarem en placa. Setè llarg, fotogènic i divertit, fissura agraïda amb flanqueig panoràmic.

En la vuitena tirada sortim de la reunió cap a la dreta vorejant per sota un bec de roca fins que ens hi puguem enfilar i seguir amunt per un diedre desplomat. Novè llarg, elegant i tècnic, placa gris de roca velcro que després de tanta fissura suposa un canvi de tarannà que completa aquest recorregut de categoria superior.

- Accés, des de Camarasa continuem per la C-13 en direcció Tremp i un cop passat els dos túnels de la presa de Camarasa aparquem en un dels laterals de la carretera, aparcament Cova del Tabac (enllaç maps).

- Aproximació, reculem uns metres per la carretera i saltem el mur de contenció pel seu punt més baix (fites visibles al bosc). Seguim un sender que marxa cap a l’esquerra i s’enfila per l’esperó rocós que ens barra el pas per després vorejar-lo i seguir avançant en lleugera tendència a l’esquerra abans d’enfilar cap a la paret (fites). Un cop a la base de la muralla flanquegem cap a l’esquerra. Després de creuar sota una zona de baumes trobem els magnífics murs de roca gris per on van les tres vies d’aquest sector (30 min).

La primera que trobem és la nostra línia, l’Aguanta, flirteja amb l’esperó i a la seva esquerra trobem tres línies d’esportiva. Un cordino nuat a la sabina a la que ens haurem d’enfilar per abastar el primer bolt dóna la pista.

- Descens, en la carena busquem un corriol que marxi en direcció oposada a la paret (nord) i ràpidament desemboquem en una pista per la que anem a la dreta. Avancem planejant amb magnífiques vistes sobre els dos congosts fins arribar a una explanada on trobem al costat d’una torre d’alta tensió el coll (rètol indicador) pel que baixa cap a la dreta en infinites ziga-zagues el sender cap al Congost de Mu.

Quan portem una bona estona baixant (dos terços del camí cap el congost i abans d’arribar-hi), en un tram recte en el que deixem enrere les torres d’alta tensió estem atents a trobar un marcat sender a la dreta (fites) pel que continuar baixant. El sender voreja per sobre la central elèctrica i ens retorna a la carretera. Descens bonic, pintoresc i relaxant (40 min).

La Montse, l’Emili i l’Albert han aconseguit de nou allò que tot oberturista voldria, que la força de la línia s’encomani a l’itinerari per bastir una ruta capaç de treure la son al primer cop d’ull. Poques escalades combinen elegància i potència amb tant d’estil.

companydeviatgeiatzars:Lau
π

Xavi ha dit...

Guapa via!!! Quan afluixi la calor i em posi en forma l'hauré d'anar a fer, aquesta línia és imprescindible!

Ei Xavi,

ja tens projecte per aquesta tardor i tot l'estiu per fer rodatge en roca, la motivació ja et ve de sèrie, jejeje.
Realment val molt la pena, com diu ara tothom futura clàssica de la paret i amb arguments de sobra per ser-ho!